Já ti mám okno – Window generátor Daniela Shilda (1)

23.1.2012· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Přidat komentář

Práce ve standardních polygonových modelerech bývá, zejména pro uživatele zvyklé na rúzná specializovaná řešení, poněkud náročná. Jsou zvyklí, například architekti, zadávat tloušťku stěn, vkládat okna z knihoven, kdy se automaticky tvoří otvory a tak dále. A pak tohle vše mají ztratit. Pravda, získávají neuvěřitelnou tvůrčí svobodu, ale... Jsou však nástroje, i pro CINEMU 4D, které přínášejí právě například architektům jejich tak oblíbenou intuivitu a flexibilitu. Nástroj Windows generátor je jedním z nich. A je skoro úžasný...

Daniel – známý to kouzelník...

Osoba autora Daniela Shilda by nám neměla být až tak neznámá. Je to sice už pár let, ale představili jsme si jej, respektive jeho nástroj, PaintOnSurface. Jednalo se o pokročilý systém pro interaktivní umisťování instancí na površích jiných objektů. Nástroj mající sice konkurenci jak v modulu Thinking Particles tak MoGraph, přesto přinášející i něco navíc. Velmi interaktivní přístup a přesto přesnou kontrolu nad tím, kde co malujeme. Opravdu malujeme, přímo po povrchu, v tom je onen zásadní rozdíl. Ale k našemu tématu.

Představte si, že jste architekt. Pro mnohé architekty je to asi představa dosti reálná. A abyste posunuli své vizualizační možnosti poněkud dále, než jsou hranice konstrukčních software typu Allplan, ArchiCAD a podobně, dostali jste se k CINEMĚ 4D. Jenže, těch možností. Je to zcela otevřený svět a tak tu systémově chybí právě ty nástroje, které máte asi tak rádi z oblasti konstrukce. Nástroje pro automatickou tvorbu oken, úpravu jejich tvaru, to zda jsou náhodně pootevíraná či nikoliv, jaké mají kličky, zda jsou otevřené a nebo zavřené žaluzie a tak dále. A co více, nástorj, který automaticky generuje otvory odpovídající těmto oknům, které jsou stále „živé“. Tedy změnou okna se upraví otvor i všechny parametry okna, jako například vnitřní příčky.

Zní to vaším uším (samozřejmě obrazně, ono, asi vám to nepředčítá soused nahlas) krásně? Pokud ano, pak byste měli tento článek dočíst. Protože Windows generátor Daniela Shilda přesně tohle umí. Vážně to umí. Hodně....

01

Licence, cena, distribuce

Od února 2012 je plugin nabízen prostřednictvím internetového obchodu distributora CINEMA 4D, společností Digitalmedia s.r.o. Cena pluginu je nemalá, ale na druhou stranu může v případě arch. scén ušetřit již během jednoho týdne několik hodin a tak se nedomnívám, že se to „nevrátí“. Bez okolků řečeno je 2.800 Kč bez DPH. Plugin je distribuován elektronicky, jeho instalátor není až tak malý už proto, že obsahuje i množství přednastavených objektů – vlastně interaktivní knihovnu, ke které se ještě dostaneme. Nikoliv knihovnu ve smyslu Prohlížeče obsahu (Content browser) CINEMY 4D, ale knihovnu, která je „bezešvě“ napojená na generovaní oken a jeich parametrů.

Aktuální verze pluginu je 1.6 a k dispozici je pro všechny verze C4D od 9,6 výše.

Mimo samotné instalace pluginu si můžete za cenu 520 Kč bez DPH zakoupit také další paket objektů (popsaný v uvedeném linku ve formátu pdf) obsahující další použijtelné objekty. Od zastřešení vstupních dveří přes rolety, žaluzie, ovládací prvky žaluzií, vstupní dveře a mnoho dalšího. Co budu povídat, zde jsou potřebné odkazy a případně můžete vyzkoušet demo....

Stránka produktu: http://www.dns-plugins.de/winGen.php

Stránka knihovny: http://www.dns-plugins.de/modelPacks.php

Popis knihovny. http://www.dns-plugins.de/files/contents_vol_1.pdf

Ještě k licencování. V případě plné licence je zapotřebí doložit prvních 11 čísel finální licence C4D, na jehož základě je vygenerován klíč pluginu. Jedná se tedy o nachlup podobný systém jaký používá například VrayforC4D.

Instalace

Instalace pluginu (je možné jej použít i jako demo ale jen v případě, že jej nahrajete do demo verze CINEMY 4D) je tradiční. Vše je ptořeba rozbalit v menu Pluginy CINEMY 4D a následně nahrát do kořenového adresáře pluginu svůj klíč zaslaný Danielem.

Plugin pak najdeme na obligátnmím místě, v menu pluginy, kde má jen dvě (málo, že) položky. Zdá se to divné, ale je to tak. Ale ono to stačí...

Použití

Jak se plugin používá? Velmi snadno, to v prvé řadě. Rovnou je vhodné vědět o jednom podstatném omezení, které plugin má. A to, že jej nelze využívat na zaoblené plochy. Je to sice omezení nepříjemné, ale zase si říkám že až tak zásadní, protože takových ploch nebývá v architektuře tolik. Tedy ne že by se nevyskytovaly, ale prostě 90% případů asi bude normální okno, v normální planární zdi.

Předpokládejme tedy, že máme nějakou hrubou konstrukci domu do kterého chceme vytvářet okna. Dům může být konstrován se stěnou a třeba jen nejjednodušším způsobem, ideálně však zase spojitě. Alespoň plochy, které budou mít okna... Je to výhodné, i když to nemusí být úplně pravidlem. Důvod je prostý. Celý systém je totiž takový, jak to říci, upírský. Prostě vysává možnosti CINEMY 4D a jejich standardních nástrojů ke svým potřebám. Takže ano, je to takový nosferatu.

Plugin má jen dva příkazy. To již víme. Prvním je Window Placement. Tedy příkaz, který spustíme jako první. Tím druhým je WinGen, což je vlastně okno samotné. Window Placement je příkaz samotné tvorby a WinGen je vlastně objekt který se automaticky při vytváření okna vytvoří. Můžeme si jej ale i vytvoří přímo, pak však okno není vázané na objekt domu. Proč bychom tomu tak chtěli? Například pokud bychom si chtěli upravit parametry okna a pak si okno jako vzor uložit. Nebo si uložit jen některé součásti... I to je možné, však se k tomu dostaneme...

01

Zpět k tvorbě. Ta je do značné míry interkativní a doporučuji mít aktivní volby pro přichytávání jak na různé elementy, tak na vodící linky oken. Přichytávání je u tvorby oken nezávislým elementem. Pokud chcete vytvořit okna na celou bytovku, s pravidelným rozestupem, říkám rovnou, nedělejte je znova, ale udělejte jedno a pak jej nastavte tak, že se z něj vytvoří kupa oken dle potřeby s pravidelnými rozestupy. Ale... Pořád utíkám. On to je tak komplexní plugin, že to asi nejde jinak.

Podstatné je, že při tvorbě se vytváří dvě věci. Jednak okno, jednak jeho proxy zástupce použitý pro booleanovské operace. Booleanovské operace? Ano, protože, je to nosferatu, nezapomínejte. On celý systém probíhá tak, že se tvorbou okna generují vlastně úplně normální C4D objekty. Booleanovské operace generující stavební otvory v domě, Protažení po křivce generující okna, řivky generující profily a tak dále. Jenže celé je to dohromady poskládané naprosto úžasným způsobem. Opravdu fantasticky. Má to ale svá úskalí například v tom, že C4D bool není úplně dokonalý (jako v žádné klasické poly 3D aplikaci) a má svá omezení. Z tohoto pravidla vyplývá i již v úvodu vyslovené omezení, že například nelze vkládat okna do oblouků.

Při tvorbě se tedy automaticky vytvoří objekt okna WinGen, který je zároveň skupinou dalších vstupních objektů které jej ovlivňují. Vytvoří se Bool objekt, který obsahuje původní objekt a zmíněný proxy zástupce okna, který je od objektu odečten. Pro úpravu nemusíme používat příkaz WinGen, ale sstandardně Windows Placement, výhodou je, že tak máme k dispozici všechny volby pro přicchytávání. Jen nepříjemné je, že se v tomto případě trochu vzájemně ruší „krokování“ a přichytávání jako takové. Pokud chcete vytvořit další okno, nezapomeňte si vybrat původní objekt domu, jinak to nebude fungovat...

Příkaz Windows Placement

Jelikož asi není třeba popisovat každé jedno nastavení, projdeme to obecně. To podstatné již víme, Windows Placement umisťuje okna. Pokud je aktivní přichytávání, definované na hlavní stránce Basic, pak se přichytává k oknům ve stejné rovině, bodům, hranám a podobně. Zejména ty vodící linky jsou skvělé.

02

Další podstatné nastavení je, jaké že okno se vytvoří. To je hned ve vrchní části nastavení stránky Basic a také zde je tlačítko select preset. Tím otevřeme speciální knihovnu (a jsme u toho), vytvořenou přímo autorem, ze které můžeme vybrat požadované okno. Do této knihovny (je umístěná v adresáři pluginu a má vlastní editační systém) můžeme objekty i ukládat.

03

Vybereme si tedy okno které chceme typově vytvořit a nakonec, stále na této stránce zadáme, zda se má okno umístit jen na plochu domu bez Boolu, nebo zda se vyřízne jen plášť ale bez hloubky (například pokud bychom chtěli ještě v budoucnu model doeditovat bez Booleanovských operací) a nebo zda se má vytvořit přímo hloubka v plášti s vyříznutým otvorem.

04

Mimochodem toto nastavení je systémové a ovlivňuje celý model, jakkoliv nemá (tento příkaz), žádný zástupný objekt ve Správci objektů.

Další nastavení se již týká nastavení vodítek a pak náhodnosti oken, respektive hodnot od min do max pro všechny možné elementy, které náhodnost ovlivňuje. Nejsou to totiž jen okna, ale také žaluzie a další podobné prvky, které můžeme v okně mít.

Vytvořili jsme okno. Skvělé. Podívejme se na jeho nastavení. Dnes to nestihneme všechno, tak alespoň ochutnávka. V prvé řadě je možné okno definovat na třech úrovních. Tedy na úrovni základní, střední a plné, kdy máme k dispozici 15 záložek parametrů! Je to masivní plugin. Já to říkal...

06

Nejdříve to, že okno, asi, nemá plně konstruovaný stavební otvor. To změní parametr Depth na záložce Basic. Ten nastavíme tak, aby proxy zástuce proťal celou stěnu a otvor tak vznikl kde má. Definovat můžeme tvar okna, zda je obdélné, nahoře zaoblené a nebo kruhové, jaké je vnitřní členění konstrukce okna a to zda je okno jen jedno. Tedy, zda vlastně není konstruované tak, že jsou to jednotlivá jednokřídlá okna vložená mezi zděné sloupy a nebo překlady, či obojí. Definovat můžeme přesnou velikost okna (bohužel má okno osy vždy na střed objektu, to je asi jediná vada na kráse, lépe by bylo, pokud by se daly tyto osy podle nějakého listu přenastavovat vlevo/vpravo pro lepší zadání polohy správcem souřadnic).

05

Pomocí této hlavní stránky také můžeme ukládat nastavení do knihovny pluginu a nebo konvertovat objekt na hierarchii a dále doupravovat. Mimo to je stránka doplněná ještě o pár volbiček upravujících zobrazení velikosti objektu v názvu okna a nebo nastavení využití instancí v jednotlivých úrovní tvorby (daného okna).

07

Co dále? Další záložka v pořadí nám umožňuje upravovat vzhled rámu, i jeho tvar, tvar příček rámu a podobně. Následuje tvar samotných křídel, nastavení skla, zda je tvořeno jednoduchou „hmotnou“ tabulí či opravdu dvěmi tabulemi, otevírání oken, řídíme kde se okna otevírají a také jak, tvar kličky, nastavení stínidel, vložených oken, nastavení parapetu a prahu, rolet, vnitřní příčky oken (vkládané do skla, například), speciální detaily, nastavení materiálů oken, nastavení náhodnosti a nakonec kompozice.

08

Je toho dost, že. Je to obsáhlý plugin. Tak si to necháme na další díl. Dlouho jsem se tak nenapsal...

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  

Přihlášení uživatele