CINEMA 4D R14, nové funkce (03) – Kompozice a Morf kamery

31.8.2012· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 2

Nadpis tohoto dílu zkoumání CINEMY 4D R 14 byl částečně pojmenován Kompozice (a morf), ale otázkou je, jaká kompozice... Nevím jak vy, ale já se jako „umělec“ necítím. Prostě nějakou shodou náhod něco dělám a živý mne to, což je fajn, na stranu druhou, občas by se mi pomoc hodila. Například s tím, jak umístit kameru, objekty a další elementy scény, aby dohromady fungovaly a divák se při pohledu na scénu nenudil. Druhým tématem pak je možnost rychlého animování kamery.

O co se jedná? Další z poměrně zastrčených novinek CINEMY 4D R 14 spočívá v tom, že nám nabízí pomocná vodítka umožňující korektní a správné nastavení kompozice scény. K dispozici máme celou škálu možností, které navíc můžeme plně kombinovat.

Proč to všechno? Protože, jednoduše řečeno, i sebelepší scénu, model, materiály, světla a podobně můžeme stoprocentně „zazdít“ chybnou kamerou...

Kde to najdu?

Snadná otázka. Vytvořme si novou kameru a přejděme do jejího nastavení ve Správci nastavení. Je zde jedna nová záložka pojmenovaná Kompozice. Primární aktivace záložky se provede pomocí hlavního přepínače „Zapnout“, pak již jen stačí definovat pomůcku, které se chceme držet.

Pomůcky jsou zobrazené ve formě odpovídajících čar zvoleného systému s vlastním nezávislým nastavením. Každý ze systému tak můžeme aktivovat a upravovat samostatně. K dispozici máme tyto systémy: mřížku (pravidelné dělení obrazu), úhlopříčku, trojúhelníky (vychází ze ze zlatého řezu), zlatý řez, zlatou spirálu a nakonec průsečík.

Jak jsme již zmínili, každý z režimů má své vlastní nastavení (ve Správci nastavení, v nastavení kamery) a pro zobrazení vodítek je nutné se jen a pouze zapnout do příslušné kamery. Protože vodítka jsou, díky tomu kde jsou nastavená, viditelná právě jen z kamery ve které jsme je aktivovali.

Další ve videu, případně doporučuji prostudovat další informčaní zdroje, zejména z oblasti fotografie. Protože, vodítka nám mohou pomoci, ale nejsou všemocná. Musíme u toho ještě myslet. To mne docela mrzí, pořád doufám v počítač a aplikaci, která by tak činila za mne.

Počítači, mysli!

Morf kamery

Druhým tématem dnešního semináře je vlastnost Morf kamery. Ta slouží, jak as ikaždý z názvu vlastnosti předpokládá, k animaci. K animaci všeho, co lze na kameře animovat...

Celá idea je následující. Klíčový snímek je vlastně kopie úvodního stavu objektu se změněnými parametry. A je irelevantní, zda se jedná o parametry pozice, ortace, nebo ohniskové vzdálenosti a nebo ISO. Nebylo by tedy elegantnější, namísto klíčových snímků, mít několik kamer, ty si přesně nastavit, upravit, umístit a jen interpolovaně měnit hlavní kameru podle těchto upravených stavů?

Odpověď zní, jistěže ano! A to je tedy přesně to, co daná vlastnost nabízí.

Než přejdeme k videu. K dispozici máme dva režimy, jednoduchý morf pro míchání dvou kamer a vícenásobný morf pro míchání – jak jinak – více kamer, přičemž rozhoduje pořadí.

Stačí. Morf kamery je velmi jednoduchý a příjemný při použití. A také názorný, to je asi jeho největší přednost.

Mohlo by se zdát, že tím možnosti kamery končí. Určitě ne, ta největší změna v animaci kamer nám ještě představena nebyla...

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
rendering mungo | 1.9.2012 9:19
výpočet pzdm | 1.9.2012 16:04

Přihlášení uživatele