CINEMA 4D R17 – booleanovské operace křivek

17.9.2015· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 2

Mimo samotné nástroje tvorby křivek, které jsme si prošli v díle minulém, je nová verze obohacená i o booleanovské operace. Jistěže jsme měli již dříve k dispozici takzvanou Masku křivky, tedy generátor generující booleanovské operace nedestruktivně, ta ale nemusela být vždy vhodná a má i své limity. To nové příkazy jsou sice destruktivní, mají ale jiné přednosti.

Proč nové booleanovské operace? Několik důvodů se najde právě při použití Masky křivky. Ta funguje sice poměrně dobře, ale některé věci nezvládá až tak ideálně. Zejména je omezená v tom smyslu, že je vždy nutné jednoznačně zadat pracovní rovinu, ve které operace proběhne. Další omezení může nastat v případě použití více křivek. Výhodou je naopak nedestruktivní přístup, kdy můžeme definovat vstupní parametry křivek a výsledek je stále aktualizován.

Nové operace na to jdou jinak. Jsou klasickými příkazy, tedy destruktivními funkcemi, které mění strukturu vstupních křivek. V tomto případě vytváří nový objekt (staré mažou), kdy nový objekt má výsledný tvar dle zvoleného příkazu. Z pohledu tvorby jsou podstatně rychlejší, než Maska křivky. Všechny generátory mohou mít v případě složité scény problémy související s výkonem počítače a bohužel i optimalizací objektu (zda je single/multithreadový).

Další výhodou je, že analýza křivek je provedena podle aktivní kamery, nikoliv roviny objektů či generátoru. To je výhoda, protože provedení příkazu proběhne vždy a v rámci pohledu korektně.

Po provedení příkazu je výsledná křivka i nadále v původním stavu, tedy používá i nadále režim, který jsme u křivky/křivek měli. Tím chci říci, že se křivka nepřevede do mezilehlých bodů, respektive lineární křivky o mnoha a mnoha bodech.

K dispozici máme následující režimy:

Odečtení: křivka od které jsou ostatní odečtené je poslední vybraná

Spojení: vstupní křivky se spojí do jednoho tvaru (bez vnitřních segmentů původního překrývání)

Průnik: vytvoří se průniky křivek (tedy oblasti, ve kterých se navzájem překrývají alespoň dvě křivky)

Sjednocení: je vlastně inverzí průniku, vznikne nová křivka, kdy separátní segmenty jsou jen všude tam, kde nebyl průnik.

Průsečík: výsledkem je křivka o více segmentech, kdy těmito segmenty jsou jak výsledné hodnoty průniku, tak sjednocení.

operace


A co příště? Metaball. Ono, už to nejsou jen kuličky okolo bodu...

 

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
... bezo | 17.9.2015 12:48
boo LOPOLO | 18.9.2015 13:07

Přihlášení uživatele