CINEMA 4D R17, camera tracking

22.10.2015· Autor: Pavel Zoch, Ph.D.· Počet komentářů: 1

Trackování kamery bylo velkou novinkou již předchozí verze CINEMY 4D. Pravda, tehdy se to nějak nestihlo, tedy dnes to napravíme a samozřejmě zmíníme i novinky, které se s touto funkcí váží. Nová R17 totiž má totiž pro nás některé klíčové technologie, které nám mohou s tématem rekonstrukce videa značně pomoci.

A jaké tyto technologie jsou? Výborné, děkuji pěkně!

Můžeme to zakončit, řekli jsme co jsme měli. Trochu to připomíná klasický dotaz dítka starší osoby, zda neví kolik je hodin. Na otázku „dobrý den, nevíte kolik je hodin?“ se kolemjdoucí podívá na hodinky a odpoví „vím“. Párkrát jsem to praktikoval, i když ně úplně na dětech, a mělo to úspěch. Napjaté očekávání tazatele má něco do sebe. Čert vem mobilní telefony, že mi kazí radost.

Zpátky k tématu. CINEMA 4D R17 s sebou přinesla dvě novinky dotýkající se tématu trackingu. První z těchto novinek je deformace čočky. Jistěže můžeme při výpočtu čočku deformovat, ale to není to samé. My většinou nejdříve potřebujeme deformaci odstranit! A to je přesně to, co umí poměrně komplexní řešení ukryté v menu Nástroje.

Nástroj deformace čočky nám umožňuje načíst obrázek, obkreslit čáry znázorňující prohnutí obrazu a následně nechat propočítat zpětnou deformaci obrazu tak, aby byly původně určitý úhel svírající čáry srovnané do plného úhlu.

Že ale máme video a nikoliv jen obrázek? Nevadí, stačí si z videa obrázek uložit a vytvořit si soubor (ten ukládá přímo zmíněný nástroj) čočky, který můžeme použít kdekoliv, kde jej CINEMA 4D podporuje.

Zmíněná data deformace čočky můžeme použít u kalibrace kamery (pro zachycení kamery statické scény například při architektonické vizualizaci), v nově uvedeném shaderu, tedy tak korektně rekonstruuje obraz pozadí tak, aby nebyl sám o sobě deformován a nenarušoval tak perspektivu samotné 3D scény komponované do pozadí a nakonec samozřejmě v objektu trackingu kamery.

Samotný tracking byl také rozšířen a to o vynikající editor umožňující vizuální analýzu vytvořených 2D trackovacích bodů (jen pro ty co ještě tracking nevyzkoušeli, tyto body jsou zachycením obrazu a předcházejí komplexní analýze). Pomocí tohoto editoru můžeme velmi snadno kontrolovat zda se trackovací body chovají v průběhu své životnosti korektně a pokud ne a systém si je nejistý jejich umístěním, můžeme je jednoduše (jejich stopy) zkrátit a nebo celé stopy smazat. Tracky jsou znázorněné podle svého ID a v barvě. Pokud je track v daném snímku v pořádku a systém jej tak vnímá, má klíč příslušného snímku zelenou barvu. Pokud ne, červenou. Červené hodnoty znázorňují vadné informace nebo nejistá řešení, která nenapomáhají dobrému výsledku. Je ideální tyto hodnoty odstranit. A přesně tomu nový editor slouží.

Vzhledem k tomu, že jsme loni nepředvedli tracking v praxi, pojal jsem stávající návod jako praktickou ukázku kterak tuto technologii využít. Snad bude míra informací předvedených v návodu stačit, pokud ne, můžeme se k danému tématu v budoucnu ještě někdy vrátit.

A ještě něco máme v rukávu? Určitě. O tom ale zase příště!

Pavel Zoch, Ph.D. Úplnej a naprostej .....

E-mail: pzdm(zavinac)digitalmedia.cz | Web: www.3dsoftware.cz | ICQ: 248707187 |

Motto: "Co ve věčnosti leží, mrtvé není, v záhadě věků i smrt se ve smrt změní." (H.P.L.)

Komentáře k článku  
Problém - vložení videa Soul97 | 21.1.2016 14:05

Přihlášení uživatele